Modevarumärket Jofama förvärvas av Trendmark

 

Trendmark förvärvar anrika modevarumärket Jofama

Göteborgsbaserade Trendmark AB har bred erfarenhet av att marknadsföra och representera noga utvalda, världsledande varumärken inom kläder och skor. Företaget har den 6 febr 2020 ingått avtal gällande förvärv av det anrika varumärket Jofama, som grundades 1926. Trendmark kommer att bedriva rörelsen i samma anda för att säkerställa Jofamas styrkor i design, passform och kvalitet. Detta för att behålla den starka kundnöjdheten som varumärket har hos såväl retail-kunder som slutkonsumenter.

Jofama är ett svenskt varumärke som designar, marknadsför och säljer hållbart mode inom såväl skinn som textil. Mest känt är företaget för sina tidlösa skinnjackor och kreativa designsamarbeten med bl.a. Kenza Zouiten, Lars Wallin, Efva Attling och Måns Zelmerlöw. Jofamas produkter säljs genom såväl egna kanaler som återförsäljare.

Införsäljning inför höst/vinter 2020 pågår för fullt och här syns ett växande intresse för varumärket. Parallellt pågår framtagning av en spännande kollektion för vår/ sommar 2021, både gällande skinnplagg i olika former samtidigt som den textila biten fortsätter att utvecklas. Hållbarhet är viktigt och man jobbar bl a med vegetabilgarvade skinn, värmeisolerande foder gjorda av återvunnen plast och textilplagg ytbehandlade med ”Bionic Eco Finish” – naturens eget sätt att hålla vätan borta.

Philip Ericson, VD för Trendmark AB, kommenterar:
”Vi känner oss hedrade att ägarna valde oss att få förvalta arvet som finns i varumärket Jofama samtidigt som vi med vår erfarenhet kommer satsa mycket energi på att växa och utveckla varumärket genom vår breda erfarenhet av mode och retail. Vi är mycket nöjda med var vi står med införsäljning av AW-2020 och tycker det är spännande att får vara med och utveckla varumärket i kommande kollektion som vi nu håller på och ta fram tillsammans med Jofamas designteam.”

Jan Elfström, VD för Jofama AB, kommenterar:
”Vi är väldigt glada att Trendmark AB med sin breda erfarenhet inom mode och retail kommer fortsätta utveckla Jofama Fashion framåt. Det känns extra kul att trenden för hållbart tidlöst mode är fortsatt stark och att skinnets popularitet exploderar på alla catwalks just nu. Personligen ser jag fram emot att fortsatt vara en del i nya Jofama-organisationen genom produktions- och inköpsarbete”

 

Lars Weibull AB var Jofama AB´s rådgivare vid försäljningen.

För mer information om affären, kontakta gärna Projektledare Ola Weibull 076-126 0307.

© Copyright 2020 Lars Weibull AB